Ռուսաստանի ԱԳ նախարար Սերգեյ Լավրովը կրկին հասկացրել է, որ Ռուսաստանի և ՈՒկրաինայի նախագահների ուղիղ հանդիպումը դեռ բավականին հեռու է։ «Մեր նախագահը բազմիցս ասել է, որ բոլոր հարցերը, որոնք քննարկման կարիք ունեն բարձրագույն մակարդակով, լավ կմշակվեն, իսկ փորձագետներն ու նախարարները կպատրաստեն համապատասխան առաջարկություններ»,- ասել է Լավրովը:               
 

«Հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները հնչում են տարբեր երկրներում, և շարունակվելու է այդ քաղաքականությունը»

«Հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները հնչում են տարբեր երկրներում, և շարունակվելու է այդ քաղաքականությունը»
30.01.2015 | 12:36

«Իրատես de facto»-ի զրուցակիցը Հայաստանի կոմպոզիտորների և երաժշտագետների միության նախագահ, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, Երևանի Կոմիտասի անվան կոնսերվատորիայի պրոֆեսոր, կոմպոզիտոր ԱՐԱՄ ՍԱԹՅԱՆՆ է: Զրույցի թեման կոմպոզիտորների միության ստեղծագործական անցուդարձն է, Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի շրջանակում նախատեսվող միջոցառումները, ինչպես նաև երաժշտարվեստում առկա խնդիրներն ու ձեռքբերումները:

-2014-ին կոմպոզիտորների միության նախաձեռնությամբ մեկնարկեց հայ ժամանակակից երաժշտության փառատոնը: Չորս օր շարունակ երաժշտասերների դատին հանձնվեցին հայ ժամանակակից կոմպոզիտորների սիմֆոնիկ և կամերային ստեղծագործությունները: Ամենամյա՞ է լինելու փառատոնը:

-Ցանկալի է, և ամեն ինչ պետք է անենք, որ ժամանակակից կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները ներկայացնող փառատոնը լինի ամենամյա: Սակայն նմանատիպ նախաձեռնությունները կյանքի կոչելու համար ֆինանսական աջակցություն է անհրաժեշտ:

-Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի առիթով ի՞նչ ծրագրեր են նախատեսվում Հայաստանում և արտերկրում:

-Կոմպոզիտորների միությունը տարաբնույթ ծրագրեր է իրականացնում` նվիրված Մեծ եղեռնի զոհերի հիշատակին: Անցկացվել է վոկալ-գործիքային ստեղծագործությունների մրցույթ՝ Սոնա Վանի խոսքերով և նրա իսկ աջակցությամբ: Այդ ստեղծագործությունները հանրությանը կներկայացվեն ապրիլին նախատեսված համերգի ընթացքում: Նպատակ ունեինք կազմակերպելու նաև մեծ կտավի ստեղծագործությունների մրցույթ, դիմել ենք տարբեր կազմակերպությունների, ցավոք, որևէ արձագանք չենք ստացել, ինչը, սակայն, չի նշանակում, թե կոմպոզիտորները չեն գրում կամ չեն ուզում գրել: Ստեղծվել են վոկալ, սիմֆոնիկ գործեր, ինքս ավարտել եմ դուդուկի, լարային նվագախմբի և հարվածային գործիքների համար ստեղծագործությունս: Կոչվում է «1915 թվական»: Ապրիլին նախատեսում ենք փառատոն` նվիրված Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին: Կան նաև այլ ծրագրեր: ՈՒզում եմ առանձնացնել խորհրդանշական բացօթյա համերգը` 100 ռոյալներով, սիմֆոնիկ նվագախմբի և երգչախմբի մասնակցությամբ: Դա կլինի երևույթ մեր մշակութային կյանքում, սակայն իրականացնելու համար ֆինանսական մեծ ներդրում է պահանջվում:

Ինչ վերաբերում է արտերկրում իրականացվող ծրագրերին, ասեմ, որ փառատոն ենք նախատեսում Ֆրանսիայում՝ ֆրանսիացի, ռուս և այլազգի երաժիշտների մասնակցությամբ: Հեղինակային համերգ կազմակերպելու առաջարկ եմ ստացել Լոս Անջելեսից. ներկայացվելու են ոչ միայն իմ, այլև մեր տոհմի կոմպոզիտորների տեղծագործությունները (Աշոտ Սաթյան, Արամ Սաթունց, Դավիթ Սաթյան): Համերգը կունենա «Ես իմ անուշ Հայաստանի» խորագիրը:

-Ձեր «1915 թվականի» պրեմիերան կայացել է Նյու Ջերսիում. հայաստանյան պրեմիերա նախատեսվո՞ւմ է:

-Անցյալ տարի ներկայացվել է նաև Սոչիում, երկու կատարումներն էլ չեմ լսել: Կցանկանայի, որ այն հնչեր նաև Հայաստանում: Առաջարկվել է տարբեր նվագախմբերի, տեսնենք` ինչ կստացվի:

-Հաճախ է խոսվում Ցեղասպանության թեմայով համաշխարհային համբավ ունեցող ֆիլմի կարևորության մասին: Ի՞նչ դեր, ազդեցություն կարող է ունենալ երաժշտական ստեղծագործությունը:

-Երաժշտությունն ազդում է ներաշխարհի վրա: Լավ ստեղծագործությունը կարող է մեծ նշանակություն ունենալ, շատ բան փոխել և հայաստանյան, և դրսի հանրության շրջանում:

-Մենք ունե՞նք նման գործ:

-Գրվում են։ Արդեն իսկ ունենք նոր գրված, բավականին հետաքրքիր ստեղծագործությունների նոտաներ (քանի որ պատրաստվում ենք համերգի): Կցանկանայի նաև, որ բեմադրվեր Վահրամ Բաբայանի «Մուսա լեռան 40 օրը» օպերան (գրվել է 2004-ին), վերականգնվեր Էդգար Հովհաննիսյանի «Անտունի» բալետը:

-Օտարազգի երաժիշտներն անդրադառնո՞ւմ են Ցեղասպանության թեմային:

-Այո, օրինակ, Մոսկվայում ապրիլի 23-ին կկայանա սիմֆոնիկ համերգ` Էդուարդ Թոփչյանի ղեկավարությամբ: Կներկայացվի Վյաչեսլավ Արտյոմովի «Ռեքվիեմը», որն առնչվում է ցեղասպանությանը:

-Դուք մի առիթով նշեցիք, որ մենք չենք պատկերացնում` ովքեր են ապրում մեր կողքին, ստեղծագործողներին պետք է գնահատել կյանքի ընթացքում, ոչ թե կյանքից հետո: Հանրահայտ, ուշադրության արժանի անունները Հայաստանո՞ւմ են ապրում և ստեղծագործում, թե՞ հիմնականում դրսում:

-Գիտե՞ք, եթե նույնիսկ դրսում են ապրում, պետք է կապը պահեն հայրենիքի հետ: Արամ Խաչատրյանը Հայաստանում չի ապրել: Այսօր շատ երիտասարդ կոմպոզիտորներ ապրում են դրսում, բայց հոգևոր կապը հայրենիքի հետ բավականին մեծ է: Նրանք ստեղծագործում են ի նպաստ հայ երաժշտական արվեստի զարգացման: Ես չեմ ուզում ասել` դրսի, ներսի, մենք մեկ ենք: Պետք է դա հասկանանք:

-Ստեղծագործական միությունները հաճախ որակվում են հնացած, խորհրդային շրջանին հարիր կառույցներ: Կարծում եք` կառուցվածքային փոփոխության կարիք ունի՞ կոմպոզիտորների միությունը, և ի՞նչ նկատելի փոփոխություններ են արձանագրվել Ձեր ղեկավարման շրջանում:

-Միությունն այն օղակն է, որ կարող է ներկայացնել անհատներին ինչպես մեր երկրի ներսում, այնպես էլ միջազգային դաշտում: Այսինքն, ստեղծագործական միությունը ոչ թե խանգարում է, այլ օգնում, սակայն ձևերը, մոտեցումները պետք է փոխվեն: ԱՄՆ-ում դրանք կոչվում են լիգաներ և երկուսն են` հյուսիսային և հարավային, Շվեդիայում, Ֆրանսիայում նույնպես կան կոմպոզիտորների միություններ, ամեն տեղ կա, ուղղակի պետք է ճիշտ ձևով աշխատել: Անցյալ տարի մեր կոմպոզիտորների գրեթե 50 տոկոսը ներկայացվել է դրսում: Չէին ներկայացվի, եթե միությունը չաջակցեր:

-Հետադարձ հայացքով ամփոփելով կոմպոզիտորների միության վերջին շրջանի ստեղծագործական անցուդարձը, ի՞նչը կառանձնացնեիք:

-Առաջին հերթին, ինչպես արդեն նշեցի, մեր կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները սկսեցին հնչել տարբեր երկրներում, և շարունակվելու է այդ քաղաքականությունը: Պետք է ներկայացնել հայ արվեստը. սա է մեր գլխավոր նպատակը: Մինչ հիմա դրսից էինք երաժիշտներ հրավիրում, ֆինանսավորում էինք և այլն: Հիմա մենք պետք է ստեղծենք արժեքներ ու արտահանենք: Չէ՞ որ արվեստը նաև արտադրանք է, նյութական արժեք, ինչի մասին երբեք ոչ ոք չի մտածում: Մեր օպերային երգիչը արտերկրում մեկ ելույթի համար ստանում է 5000 դոլար, այստեղ ստանում է 50 հազար դրամ: Դրանք տարբեր բաներ են: ՈՒրեմն պետք է երգչին, կատարողին հնարավորություն տանք, որ պատվեր ունենան դրսից: Այդ դեպքում, բնական է, նա կաշխատի, կստեղծագործի:

-Ինչո՞ւ հայ ժամանակակիցների դասական ստեղծագործությունները հանրությանը ծանոթ ու սիրելի չեն դառնում: Շատերը նույնիսկ տարակուսում են` ունե՞նք կոմպոզիտորներ:

-Դա առաջին հերթին պայմանավորված է ունկնդրի ինտելեկտով և ԶԼՄ-ների անդրադարձով: Այսօր քիչ են անդրադառնում հայ կոմպոզիտորների ոչ միայն ավագ, այլև երիտասարդ սերնդի ներկայացուցիչների գործունեությանը: Մեր երիտասարդ կոմպոզիտորները միջազգային հեղինակավոր մրցույթներում առաջին տեղեր են գրավում, ուրեմն կա դպրոց: Երբ որևէ մարզիկ հաջողության է հասնում, բոլորս իմանում ենք, բայց շատերը չգիտեն, որ, օրինակ, Եղիսաբեթ թագուհու անվան միջազգային մրցույթի առաջին մրցանակին է արժանացել Միշել Պետրոսյանը, որ «North Sea Jazz festival» փառատոնի առաջին մրցանակակիր է Դավիթ Սաթյանը: Ես կարող եմ երկար թվել… Շրջանառել է պետք այս անունները, որ արձագանք գտնեն հասարակության շրջանում: Մենք հպարտորեն կարող ենք ասել, որ ունենք ինչպես անցյալ, այնպես էլ ապագա:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2064

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ